برخی صاحبان کسب و کارها این امکان را دارند تا علاوه بر جذب بازدید کننده و ارائه خدمات، روی مبحث محلیسازی نیز فعالیت کنند. منظور از محلیسازی این است که، کسب و کار خود را به سایرین معرفی کرده و مشتریانی از محدوده کسب و کار را خود جذب کنید. به عنوان مثال، کسب و کارهایی مانند کافیشاپها، آرایشگاهها و… در کنار معرفی خدمات خود، باید به جذب و افزایش مشتریان محلی وبسایت نیز بپردازند. چندین راهکار برای معرفی خدمات و افزایش مشتریان وجود دارد که همگی ساده و کاربردی هستند.
افزایش مشتریان محلی وبسایت
همانطور که ذکر کردیم، چند روش برای جذب و افزایش مشتریان محلی وبسایت وجود دارد، که همگی منجر به افزایش نرخ تبدیلات خواهند شد. این پنج استراتژی میتوانند به کسب و کار شما کمک کنند تا مشتریان بیشتری را از منطقه جغرافیایی خود جذب کنید.
- فهرست آنلاین مشاغل
- وبسایت خود را بررسی کنید
- در شبکههای اجتماعی مشغول شوید
- درج تبلیغات روی وسایل (کمک گرفتن از داشتهها)
- خرید تبلیغات آنلاین
در ادامه به بررسی تکتک این موارد، برای جذب مشتریان محلی وبسایت خواهیم پرداخت.
۱- فهرست آنلاین مشاغل
بیشتر خریداران محلی به دنبال خدمات آنلاین در فهرستهای آنلاین و وبسایتهای معرفی خدمات و مشاغل هستند. از خدمات منزل گرفته تا قالیشویی یا حتی مراکز خدماتی و درمانی و… پس بررسی کنید که آدرس وبسایت و کسب و کار شما در فهرست معرفی مشاغل محلی ثبت شده باشد. اگر قبلاً وبسایت خود را در این مراکز و منابع ثبت کردهاید، به صورت مرتب وضعیت آن را بررسی کنید. فراموش نکنید که در صورت تغییر آدرس، تلفن یا شرایط کاری، اطلاعات خود را در لیستهای کاری بروز کنید.
۲- ارزیابی وبسایت
عملکرد وبسایت خود را روی گوشیهای هوشمند و تبلت بررسی کنید؛ که آیا به درستی کار میکند یا خیر. درصد زیادی از افراد، از گوشیهای هوشمند برای جستجو استفاده میکنند. پس سعی کنید عملکرد نامطلوب وبسایت، شما را متضرر نکند. برخی کاربران برای جستجوی خدمات محلی مانند تعمیر کفش، خشکشویی، رستورانها و حتی خدمات تفریحی، درمانی، آموزشی و… از تلفن همراه استفاده میکنند.
میتوانید آدرس وبسایت خود را در ابزارهای تست عملکرد مانند Google’s Mobile Friendly Test درج کنید و نتیجه آن را بررسی کنید. در صورتی که نتیجه تست و بررسی منفی بود و وبسایت شما در گوشیهای هوشمند عملکرد صحیحی نداشت، باید گامی در جهت بهبود این مسئله بردارید.
- بهبود کدهای وبسایت
- طراحی یک وبسایت رسپانسیو و بهینه
با موتورهای جستجو مانند گوگل دوست باشید!
در واقع موتورهای جستجو، دوستان شما هستند… زیرا درصد قابل توجهی از مشتریان از طریق موتورهای جستجو به وبسایت شما هدایت میشوند. حتی در برخی موارد ممکن است مشتریان ثابت سرویس و برند شما را جستجو کنند. بنابراین باید روی وبسایت خود کار کنید. بهینهسازی وبسایت، بسیار ارزشمند است ولی نیازمند زمان و تلاش است.
در صورتی که از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید با درج عناصر زیر، موجب جلب اعتماد کاربران شوید و کاری کنید که بازدید کنندگان محلی در صورت مراجعه به وبسایت شما، جزء مشتریان شوند.
- نمایش یک نمایه از کسب و کار
- اطلاعات شغلی
- خدمات و سرویسها
- برتریها
- سوابق کاری
- معرفی اعضای تیم
- رزومه
- و…
نمایش این گونه اطلاعات، بسیار مفید و موجب جلب اعتماد بازدید کنندگان خواهد شد. میتوانید از افزونههای رایگانی که در این زمینه طراحی شدهاند کمک بگیرید. ارائه اطلاعات کامل، بخش مهمی از پروسه افزایش مشتریان محلی وبسایت است. چون در صورت جذب آنان به وبسایت، باید دلیلی برای استفاده از خدمات شما داشته باشند و چه دلیلی بهتر از اعتماد!
۳- فعالیت در شبکههای اجتماعی
اگر مشتریان هدف، وقت خود را در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و… صرف کنند، شما و کسب و کارتان فرصت خوبی برای ارتباط با آنها خواهید داشت.
- در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و… حسابهای کاربری تهیه کنید. این کار بسیار مفید خواهد بود، مخصوصاً اگر محصولات و خدمات خود را در قالب فایلهای بصری مانند تصویر ارائه دهید.
- کمکم شروع به اشتراکگذاری کنید. میتوانید راهنماییهای مفید، عکسها و لینکهای کاربردی ارائه دهید. سعی کنید روی مقالاتی که کاربران علاقه دارند مانور دهید. میتوانید در هر پست یک عکس و لینک در وبسایت خود درج کنید.
- آیکون شبکههای اجتماعی را در وبسایت خود درج کنید. آدرس پروفایل و حسابهای کاربری خود را نیز در اختیار سایرین قرار دهید.
- پشتیبانی بسیار مهم است. سعی کنید به کاربران و بازدید کنندگان وبسایت، به درستی پاسخ دهید. این کار باعث میشود که کاربران همیشه از شما راضی باشند. رضایت مشتریان موجب میشود که سایر افراد زودتر به شما اعتماد کنند و حتی افرادی که نظر مثبتی نسبت به شما ندارند، وبسایت را بازبینی کنند.
یاد بگیرید که چگونه از هشتکهای توییتر استفاده کنید… همچنین سعی کنید از یک افزونه اشتراکگذاری مطالب کمک بگیرید، تا بتوانید سریعتر مقالهها و محتوای خود را در شبکههای اجتماعی درج کنید.
میتوانید از Buffer استفاده کنید. برنامههای زمانبندی به شما امکان میدهند تا پستها و محتوای خود را آماده کرده، و سپس تاریخ و ساعت ارسال خودکار آنها را در توییتر، فیسبوک و… زمانبندی کنید.
۴- درج تبلیغات روی وسایل
این که کل یک وسیله نقلیه را با تبلیغات پوشش میدهید و یا یک روش تبلیغاتی کوچک مانند پخش تراکت را انتخاب کنید، به شرایط و نیاز شخصی شما بستگی دارد… در کل این نوع تبلیغات میتوانند بسیار مؤثر باشند.
میتوانید از تمام وسایل موجود، بهترین بهره را بگیرید. به عنوان مثال، اگر از کامیون برای کسب و کار استفاده میکنید، نام تجاری، لوگو، تلفن و آدرس وبسایت خود را روی آن درج کنید. این کار مانند یک بیلبورد سیار عمل خواهد کرد.
۵- خرید آنلاین تبلیغات
در کنار تبلیغات محلی، میتوانید از روشهای تبلیغاتی نوین مانند تبلیغات آنلاین نیز کمک بگیرید. نمایش تبلیغات به اشخاصی که به طور فیزیکی به کسب و کار شما نزدیک هستند، یک روش بسیار عالی است.
میتوانید تبلیغات محلی آنلاین را به مشتریان احتمالی نمایش دهید. یک طرح تبلیغی انتخاب کنید… یک بودجه برای تبلیغات آنلاین در نظر بگیرید. یک تصویر مناسب انتخاب کنید و یک پیام جذاب برای افراد منطقه خود تهیه کنید. در آخر شما موفق به افزایش مشتریان محلی وبسایت خواهید شد.
جمعبندی نهایی
برخی از کسب و کارها در کنار جذب بازدید کننده و مشتری، باید به فکر افزایش مشتریان محلی وبسایت خود نیز باشند. به عنوان مثال کسب و کارهایی مانند آرایشگاهها، رستورانها و… میتوانند با استفاده از تکنیکهای خاص، مشتریان محلی را جذب کنند. چندین راهکار برای جذب و افزایش مشتریان محلی وبسایت وجود دارد… از جمله:
- درج آدرس وبسایت در فهرست آنلاین مشاغل
- بازبینی سایت
- کمک گرفتن از شبکههای اجتماعی
- تبلیغات سنتی
- تبلیغات آنلاین
به عنوان مثال اگر یک رستوران دارید، درج آدرس سایت در فهرست مشاغل، نمایش خدمات در وبسایت، فعالیت در شبکههای اجتماعی و معرفی منوها به کاربران و داشتن تبلیغات آنلاین در کنار تبلیغات محلی، میتواند مانند یک بمب در کسب و کار شما باشد! سعی کنید از تلفیق این روشها برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید.
کلید موفقیت در کسب و کار این است که، بدانید مشتریان از چه طریقی به دنبال خدمات شما میگردند… در نهایت با مانور روی آن گزینه، موفق به افزایش مشتریان محلی وبسایت خواهید شد.