طراحی سایت

۱۰ اشتباه که وبسایت شما را حرفه‌ای نشان نمی‌دهد(بخش اول)

طراحی وبسایت

ساختن وبسایت برای کارآفرینان به‌نظر راهی مناسب برای کسب درآمد می‌آید. شما تنها به یک طراح نیاز دارید و بعد از انجام کارهایی از این قبیل تنها کافی است به مسائل کوچک و ناچیز دیگری فکر کنید.

درست است؟

در واقع داشتن یک وبسایت می تواند تاثیر بسیار بیشتری از آنچه که فکر می کنید روی تجارت نوپای شما داشته باشد. وقتی که شما یک تجارت آنلاین را تحویل مشتری می‌دهید معمولا تمام قضاوت های آن ها روی جزئیات کوچک وبسایت خواهد بود. آنها معمولا از وبسایت شما دور می‌ شوند. این دور شدن اغلب اوقات به این دلیل است که این افراد معمولا به برندهای تجاری کمی اعتماد می کنند. پس باید از خودتان بپرسید چرا آنها باید ناگهان به شما اعتماد بکنند؟ فرصت کمی برای جلب اعتماد دیگران وجود دارد! پس شما باید در لحظه اول آنها را بگیرید، وگرنه آنها از دست می‌روند.

سرانجام باید گفت که این کوچکترین تغییرات هستند که بزرگترین تاثیرات را به همراه خواهند داشت. اما اگر می خواهید که اعتماد دیگران نسبت به برند خودتان را جلب کنید، باید توجه داشته باشید که موارد جزئی و کوچک را به صورت دقیق و درست مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

در این مقاله قصد دارم که شما را با اشتباهاتی در صنعت طراحی وب ‌‌‌آشنا کنم که معمولا طراحان آماتور مرتکب می‌شوند. البته اگر شما در این صنعت پیشرفته هستید باز هم ممکن است چندین اشتباه در این لیست را در کارهای خود بیابید.

۱. استفاده نادرست از پوسته

من، با استفاده از قالب های آماده برای شرکت ها بزرگ مخالف ام، اما می توانم احتیاجات آنها را نیز ببینم. به هر حال اگر شرکت شما از چنین قالب هایی استفاده می کند به نظر بنده بهتر است که یک طراح استخدام کنید تا آن قالب را برای برند شخصی شما شخصی سازی کند. احتمال دارد که شما با یک طرح کاملا جدید اما سازگار با برندتان بربخورید.

یکی از مشکلات اصلی استفاده از طراحی های از پیش آماده شده ارتباط بسیار ضعیف میان لوگو و بقیه وبسایت به خصوص قسمت هدر وبسایت است. برای مثال امکان دارد که رنگ لوگوی شما با رنگ طرح از پیش آماده شده همخوانی نداشته باشد و یا اینکه فونت ها با طراحی شما سازگاری نداشته باشد.

اگر شما در حال توسعه یک برند تجاری هستید این نکته را فراموش نکنید و به یاد بسپارید که طرح شما نباید تکراری و کهنه باشد.

۲. استفاده از طراحی پیشفرض بوت استرپ

یکی دیگر از اشتباهات در امر طراحی وبسایت استفاده از طراحی پیشفرض فریمورک بوت استرپ است. وبسایت های بسیاری را می یابیم که این اشتباه را مرتکب می شوند. برای مثال استفاده از فونت Open Sans در کار بسیاری از وبسایت ها دیده می شود که این خیلی چالش برانگیز و مهیج نیست. بیشتر باعث می شود وبسایت ها شکل هم بگیرند در حالی که فونت یکی از مهمترین آیتم های طراحی وبسایت است.

یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود وبسایت شما بوت استرپی به نظر برسد، استفاده از فونت Font Awesome است. این فونت درست شبیه به بوت استرپ یکی از پرکاربردترین کتابخانه ها و ویژگی های است که طراحان امروزی از آن استفاده می کنند. یکی از نکات جالبی که در رابطه با این موضوع وجود دارد نزدیکی و یکپارچگی قدرتمند بین این دو ویژگی و فریمورک است.

مطمئنا وبسایت شما اگر دارای فونت های منحصر به فرد خود باشد می تواند اصیل تر و  ارجینال تر به نظر برسد. تنها با انجام تغییرات کوچکی در آیکن های موجود نیز می توانید چنین کاری را انجام دهید.

۳. مشکلات مربوط به تایپوگرافی

بعضی اوقات اندازه فونت مربوط به وبسایت شما بسیار بزرگ است. که این خود باعث مشکلاتی می شود. برای مثال باعث می شود که کل صفحه اصلی وبسایت شما در نگاه اول به هم بریزد. تصویر بالا حاکی از چنین مشکلی است.

یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که وبسایت های طراحی شده براساس «home-made» دارا است، هم سنجی بسیار پایین میان فونت های Headline و بدنه وبسایت است. برای حل این مشکل کافی است که اندازه فونت مربوط به Headline را بزرگ تر کنید. همچنین با استفاده از حالت Bold می توانید آن را مهمتر نشان دهید. در این حالت می‌توان متن مربوط به Headline را از بدنه وبسایت جدا کرد.

۴. استفاده از پس زمینه تیره

رنگ پس زمینه یکی از مهمترین مسائل و بخش های مربوط به وبسایت است. پس بهتر است آن را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

مطابق با یک قاعده ساده، وبسایت های تیره رنگ هیچوقت خوب به نظر نمی رسند مگر اینکه حرفه‌ای طراحی شوند. رنگ سفید نیز معقول است اما بیشتر طراحان از رنگ خاکستری روشن برای این قسمت از طراحی استفاده می کنند. آگاه باشید که استفاده از رنگ خاکستری تیره همراه با متن سیاه می تواند برای وبسایت شما بد باشد. چرا که خوانایی وبسایت شما را به شدت کاهش می دهد. بهتر است از رنگ خاکستری استفاده کنید که کمتر از ۱۵ درصد حاوی رنگ تیره است.

۵. استفاده از چندین دکمه CTA

در یک طراحی مناسب هر صفحه از وبسایت باید فقط یک دکمه مربوط به CTA داشته باشد. اگر این اصل رعایت نشود بیشتر اوقات موجب می‌شود که کاربر بازدید کننده سردرگم و گیج شود. بهتر بگویم گذاشتن چند دکمه CTA باعث می شود که کاربر برای انتخاب یک مورد دچار تردید و شبه شود. بعضی اوقات این حالت باعث می شود که کاربر به کلی از وبسایت خارج شود.

مطمئن شوید که در طراحی خود تا جایی که امکان پذیر است تعداد دکمه های CTA را کاهش دهید. به کاربران اجازه دهید تا یک فعالیت را بدون فکر کردن زیاد انجام دهند. در نهایت سعی کنید که دکمه های CTA خود را به بهترین شکل طراحی کنید تا کاربران بتوانند بهتر آن را ببینند. از آیکن استفاده کنید، رنگ های زیبا یکی از مهمترین عاملان این مسئله هستند.

ادامه دارد…..

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *