دنیای امروز دنیای، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است. حال و هوای امروز تجارت نشان از جهانی شدن آن دارد فرایندی که منجر به حضور و رقابت تنگاتنگ ظرفیت های مختلف تجاری شده است. آنچه به یقین می توان گفت این است که چنانچه کشوری به هر علت نتواند به این موج شتابان فراگیر بپیوندد در آینده ای نه چندان دور، در صحنه ی رقابت های بین المللی به حاشیه رانده می شود و بسیاری از فرصت های کسب و کار را به سود دیگران از دست می دهد. در این شرایط همپای تجارت ، عرصه ی فروشندگی نیز به عنوان زیر مجموعه ی تجارت چه به صورت کلی یا جزئی دستخوش تغییر است. هر فروشنده ای باید تصمیم بگیرد که در ارتباط با این تغییر کجا قرار بگیرد. از گذشته تا حال فروشندگان قلابی در کمین هستند تا با فریب و کلاهبرداری مشتریان را وادار به خرید محصول یا خدمات کنند و چنین به نظر می رسید که وظیفه ی یک فروشنده این است که آنقدر باهوش و زیرک و سمج باشد که مردم را وادار به آنچه نمی خواهند بخرند ،کنند. در زیر به برخی تکنیک های فروش اشاره شده است.
۱- دلیل فعالیت خود را عنوان کنید.
به مردم بگویید که چه کار میکنید و از مشتریان کارتان را پنهان نکنید. آنها میخواهند از شخصی معمولی که چیزی درباره کارش میدانند خرید کنند.
آیا برای تولید خود ۲۵% تخفیف میدهید؟ به مردم بگویید که چرا کالاهای فروشیتان محدود است. با این عمل باعث میشوید که آنها به شما اطمینان کنند و از شما خرید کنند.
۲- بیان جزئیات
جزئیات را بیان کنید و به عنوان مثال بگویید که چگونه ۵۷/۱ دلار در هفته کار میکنید، تا اینکه بگویید ۰۰۰/۱ دلار در هفته درآمد دارید، با این عمل باعث میشوید که مردم به شما اطمینان کنند و شما را باور داشته باشند.
۳- کنجکاوی
همگی کنجکاو هستیم و میخواهیم جواب سوالاتمان را بگیریم و اگر به ما بگویند نامهای را باز نکنیم، تحریک میشویم که این کار را انجام بدهیم و بفهمیم که داخلش چیست.
و بنابراین میتوان از تیترهایی چون: راز این تبلیغ را کشف کنید استفاده نمایید، بنابراین خواننده میخواهد بداند که چه رازی در میان است.
کنجکاوی باعث میشود نامهای که فرستادهاید باز شود و این شیوه خوبی برای مقالههای تبلیغاتی است مانند تیتر همین مقاله که «۷ تکنیک روانشناسی برای فروش» است.
۴- ترس از دست دادن چیزی
مشتریان دوست دارند با خرید کالای شما احساس کنند که چیزی بدست آوردهاند تا اینکه چیزی را از دست داده باشند. به این خاطر است که خط مشیها و کالاهای تولیدی باید محدود باشد.
۵- سوالات
پرسیدن سوال یک روش دیگر برای ایجاد ارتباط با مردم است و باعث میشود که آنها به دنبال جوابی برای آن بیافتند و متوجه موضوع بشوند.
۶- داستانها
چیزی بهتر از داستانپردازی نمیتواند مفید واقع شود و شما میتوانید همانطور که بسیاری از نویسندگان تبلیغاتی در نامههای فروششان استفاده میکنند، درباره خودتان یا مشتریتان داستانی را عنوان کنید.
یک داستان حقیقی از زندگی باعث میشود که شخص نسبت به شما اطمینان حاصل کرده و آن کالا را از شما بخرد.
۷- با مشکلی مواجه شدن
هر محصول برای مشکل خاصی، راه حلی بیان میکند. قبل از هرچیز مشکلات و مسائلی را عنوان کنید که افراد با آن مواجه هستند و بعد که آنها را واقف به مشکلات ساختید به آنها بفهمانید که کالای تولیدی چگونه این مشکل را برطرف میسازد.
امیدواریم از این مطلب درباره تکنیک های افزایش فروش لذت برده باشید.