بهبود رتبه الکسا
برای اینکه بتوانیم در جهت بهبود رتبه الکسا قدم برداریم و با کاهش سریع رتبه الکسا مواجه شویم، اول از همه باید درباره الکسا و رتبهبندی آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
الکسا، یک شرکت تابع آمازون است. یک ابزار رتبهبندی برای سایتها که سایتها را از ۱ تا ۲۴۰۰۰۰۰۰ رتبهبندی میکند. هر چه رتبه به ۱ نزدیکتر باشد وبسایت شما محبوبتر است. رتبهبندی الکسا براساس میزان ترافیک یک وبسایت که بازدیدکنندگان آن نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کردهاند تعیین میشود. اما چگونه میتوان برای بهبود رتبه الکسا تلاش کرد و به نتیجه درستی رسید.
رتبه الکسا چیست؟
رتبه الکسا شما برآوردی از میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایتهای دیگر است. رتبه Alexa پاسخ به این سؤال است که: در مقایسه با تمام سایتهای دیگر، سایت من چگونه عمل میکند؟ توجه داشته باشید که از آنجا که این رتبه یک اندازه نسبی است، رتبه سایت شما نه تنها به ترافیک واردشده به سایتتان وابسته است، بلکه به تغییرات در ترافیک در سایر سایتها هم بستگی دارد.
الکسا چگونه اطلاعات را دریافت میکند؟
الکسا دارای یک پنل داده بزرگ ترافیک است که میلیونها نفر از مردم سراسر جهان را تشکیل میدهد. بر اساس دادههای این نمونه، الکسا تعداد بازدیدکنندگان را در تمامی سایتهای اینترنتی برآورد میکند. این یک محاسبه پیچیده است که شامل شناسایی و حذف ترافیک جعلی یا هرزنامه نیز میشود، بنابراین شما میتوانید بهترین تصمیم را برای کسبوکار خود بگیرید و بهبود رتبه الکسا را امکانپذیر سازید.
چرا رتبه الکسا مهم است؟
- رتبه الکسا بهعنوان یک معیار ارزشمند برای نشان دادن محبوبیت وبسایت شما عمل میکند. همچنین یک ابزار مقایسهای است، زیرا شما میتوانید وبسایت خود را با رقبایتان مقایسه کنید و ببینید که از نظر ترافیک و محبوبیت چقدر خوب عمل میکنید.
- رتبه الکسا یکی از عواملی است که تبلیغ دهندگان با آن پتانسیل بازاریابی وبسایت شما را متوجه میشوند. وبسایتهایی با رتبه الکسا بالا معمولاً سودمندتر هستند و تبلیغات بیشتری را جذب میکنند.
- رتبه الکسا یکی از عواملی است که موقعیت رتبه گوگل را تعیین میکند. وبسایتهای با رتبه بالا بهطور منظم توسط رباتهای گوگل ایندکس میشوند این باعث میشود سئوی سایت آسانتر بهبود یابد.
- رتبهبندی الکسا توسط بسیاری از مدیران وب و همچنین کاربران، یک معیار مهم محسوب میشود. این موضوع در وبسایتهای تجاری بیشتر صادق است، زیرا کاربران معمولاً قبل از تصمیم گرفتن در مورد اینکه آیا وبسایت شما بهاندازه کافی برای خرید امن و قابلاعتماد است، نگاهی به رتبه الکسا شما میکنند.
- رتبه الکسا به شما اجازه میدهد تا ببینید که محتوای شما نسبت به سایتهای دیگر چگونه است. اگر با بهبود رتبه الکسا رو به رو شوید، میتواند یک شاخص برای محتوایی که شما ایجاد میکنید، باشد که خوب عمل کرده و مخاطب را جذب میکند
.
تعداد بازدیدکنندگان سایت چه تأثیری بر رتبه الکسا دارد؟
تعداد بازدیدکنندگان هر سایت با رتبه الکسای آن سایت رابطه مستقیم دارد. به نمودار شکل زیر توجه کنید:
سر این نمودار (سمت چپ) تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود اختصاص میدهد و رتبههای برتر را شامل میشوند. در آنجا وبسایتهایی مانند Google، Facebook، YouTube و غیره را میتوان پیدا کرد.
در آخر نمودار (سمت راست)، وبسایتهای بدون ترافیک یا با ترافیک بسیار کم (الکسا) وجود دارند. تغییر بسیار کوچکی در تعداد بازدیدکنندگان سایت در آخر نمودار باعث تغییر زیادی در رتبه آنها میشود.
در بالای نمودار روند تغییر رتبه بسیار کند است و برای تغییر رتبه به ترافیک بسیار زیادی نیاز است.
نکات مهم برای بهبود رتبه الکسا یک وبسایت
برای کاهش سریع رتبه الکسا باید نکاتی را در نظر بگیریم. این نکات به شما کمک میکند که به بهبود رتبه الکسا کمک کنید.
۱- محتوای باکیفیت و جذاب تولید کنید
همانطور که میدانید محتوا بخش اصلی هر وبسایت است. اگر از مطالب باکیفیت و جذاب برای وبسایت خود استفاده کنید، قطعاً رتبه الکسا شما بهبود خواهد یافت. محتوایی که جذاب و باکیفیت نباشد باعث ایجاد مخاطبان وفادار نمیشود. وقتی خوانندگان منابع ارزشمند و آموزنده پیدا میکنند، با محتواهای آینده شما نیز درگیر میشوند و مطالب شما را در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند. این کار باعث میشود که بازدیدکنندگان جدیدی به سایت شما بیایند که احتمال دارد مشتری شما شوند. محتوای باکیفیت نیز توسط موتورهای جستجو مانند گوگل پاداش داده میشود.
۲- از سایتهای مرتبط لینک دریافت کنید
سعی کنید از سایتهای مرتبط با حوزهی کاری خودتان لینک دریافت کنید. این بک لینکها میتوانند بر رتبه سایت شما تأثیر مثبت زیادی بگذارند.
لینکهای داخلی، لینکهایی هستند که از یک صفحه یا نوشته در سایت شما به یک جای دیگری از سایت هدایت میشوند. این لینکهای داخلی بسیار مفید هستند زیرا محتوای سایت شما را باهم مرتبط میکنند.
در مجموع، هر دو لینک داخلی و خارجی به گوگل کمک میکنند محتوای سایت شما را درک کند و بازدیدکنندگان هدفمند را به سایت شما بفرستد؛ اما توجه داشته باشید که از لینک دادن بهطور مناسب استفاده کنید تا بهبود رتبه الکسا امکانپذیر سازید. لینک بیشازحد میتواند اعتبار یا قابلیت خواندن سایت شما را کاهش دهد و ممکن است سایت شما توسط گوگل مجازات شود.
۳- پیدا کردن کلمات کلیدی که ترافیک را به سایت رقبای شما هدایت میکنند
پیدا کردن کلمات کلیدی که ترافیک را به سمت رقبای شما هدایت میکند یک استراتژی خوب بازاریابی است. با پیدا کردن این کلمات کلیدی شما میتوانید بیشتر روی این کلمات کارکنید و سایت خود را برای آنها بهینهسازی کنید. با انجام تحقیق روی کلمه کلیدی کسبوکار خودتان، میتوانید ببینید که مخاطبان شما چگونه جستجو میکنند و چه چیزی را میخواهند و از این طریق به کاهش سریع رتبه الکسا کمک کنید.
۴- درک استراتژی بازاریابی رقبای خود و یادگیری چگونگی نحوهی کار آنها
دلایل متعددی برای تحلیل مسائل مربوط به رقابت وجود دارد، اما بهطور خلاصه تجزیهوتحلیل رقابتی، تجزیهوتحلیل سایت خودتان را در متن قرار میدهد؛ بنابراین، به شما درک روشنی از معیارهای مهم را داده و به نشان میدهد که چه استراتژیهایی (برای شما و رقبای شما) بهدرستی کار میکنند و به شما امکان میدهد تا روند کسبوکار خود را شناسایی و پیشبینی کنید. توجه به این زوایا به استراتژی کلی شما کمک کرده و به شما امکان میدهد تصمیمات آگاهانه بیشتری در مورد کسبوکار خود بگیرید.
۵- بهترین شیوههای SEO را در وبسایت خود دنبال کنید
سئو یک استراتژی بسیار مهم است که سزاوار مقدار قابلتوجهی از وقت و توجه شما است؛ اما سئو فقط در مورد بهبود و ارتقاء رتبه وبسایت شما نیست. همچنین لازم است که یک تجربه کاربری خوب و مناسبی را در سایت خود ایجاد کنید. بدون یک تجربه کاربری خوب نباید امید زیادی به نگهداشتن و تبدیل آنها به مشتری داشته باشید.
۶- شبکه اجتماعی
در واقع، شبکههای اجتماعی تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما را افزایش میدهند و به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان، رتبه الکسا شما هم قطعاً بهبود خواهد یافت.
۷- نکات مهم در پایان
توصیه میکنم نوار ابزار الکسا را در تمام مرورگرهای خود و در تمام کامپیوترهای خود نصب کنید و وبسایت خود را بهعنوان وبسایت پیشفرض در همه آنها تنظیم کنید. به هراندازه که میتوانید مطالب خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و تغییرات در رتبهبندی الکسا را از هفتهبههفته ببینید.
با راههای مختلف، رتبه الکسا شما بهطور مستقیم بر سلامت و پیشرفت کسبوکار شما تأثیر میگذارد. این چیزی است که سهامداران اصلی در هنگام تعیین اینکه آیا شرکت شما ارزش انجام معاملات را دارد یا خیر، اغلب به آن نگاه میکنند؛ بنابراین، دستیابی به رتبهبندی مطلوب (حداقل در بالای ۱۰۰،۰۰۰ جهانی) باید یک اولویت باشد. چون رتبه الکسا شما یک معیار مهم است، توصیه میکنم تلاشهای خود را در بهبود رتبه الکسا ادامه دهید.
منابع: