بهینه سازی سایت

رمز و رازهایی درباره بهینه‌سازی وبسایت‌ که احتمالاً نمی‌دانید!

بهینه‌سازی وبسایت‌

زمانی که وردپرس پا به عرصه نهاد، محبوبیت خاصی پیدا کرد و راه‌اندازی وبسایت برای همه ساده‌تر شد. نه تنها توسعه‌دهندگان وب، بلکه افراد فاقد دانش فنی هم توانستند حضور آنلاین خود را پر رنگ کنند. علی رغم سادگی وردپرس، بهینه‌سازی وبسایت‌، یک بازی پیچیده است.

بهینه‌سازی وبسایت‌

اگر چه منابع زیادی برای آموزش و آشنایی با تکنیک‌های سئو وجود دارد، اما باید بتوانید یک راه‌حل مناسب را در پیش بگیرید و از فرمول خاص وبسایت خود پیروی کنید. وردپرس امکانات کافی برای بهینه‌سازی وبسایت و رشد آن را در اختیار کاربران قرار داده، اما این کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند وبسایتی بهینه داشته باشند یا خیر.

بهینه‌سازی وبسایت‌

 

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را ذکر کنیم، که بیشتر افراد از آن‌ها غافل می‌شوند و با اغراق در تکنیک‌های سئو، وبسایت خود را نابود می‌کنند! در پایان یاد می‌گیرید که با رعایت اصولی تکنیک‌های سئو و اجتناب از اشتباهات، در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERPs)  ظاهر شوید.

۱- وردپرس به صورت پیش‌فرض بهینه‌سازی نمی‌کند

باید بدانید که سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بهینه‌ساز موتور جستجو نیست… اما سئو فرندلی است. یعنی بستری برای بهینه‌سازی وبسایت فراهم می‌کند. فقط استفاده از وردپرس با این تفکر که سئو فرندلی است، کافی نخواهد بود… بلکه باید از امکانات آن برای بهینه‌سازی وبسایت کمک گرفت.

برخی از بازاریاب‏ها برای جذب مشتری به اشتباه می‌گویند که وردپرس بهینه‌ شده، اما باید بدانید که وردپرس امکاناتی ارائه داده تا خودتان محتوا و سایر عناصر را بهینه‌سازی کنید.

۲- برای کاربر بنویسید، نه برای موتورهای جستجو

الگوریتم‌های موتورهای جستجوی به اندازه کافی هوشمند هستند و متوجه می‌شوند که سعی دارید آن‌ها را فریب دهید تا رتبه بهتری بگیرید. همیشه تکنیک‌های سئو، با هدف دریافت رتبه بهتر و موقعیت بالاتر در موتور جستجو انجام می‌شود، اما در نهایت چه کسانی باید محتوای شما را بپسندند تا دوباره به سایت بازگردند؟ ربات‌ها یا کاربران؟! بنابراین سعی کنید هدف اصلی خود را بر مبنای سلیقه و نیاز کاربر قرار دهید. زمانی که در نتایج ابتدایی گوگل ظاهر شوید، اما محتوایی خوب ارائه ندهید، نرخ کلیک کاهش می‌یابد یا اینکه بازخورد مناسب و رضایت کاربران را به دست نخواهید آورد.

 

بنابراین محتوا را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که کاربران انتظار دارند، مشاهده کنند. همچنین محتوا را به گونه‌ای بهینه کنید، که دقیقاً مطابق با موضوع مورد نظر کاربر هنگام جستجو باشد.

۳- نصب افزونه‌های سئو به تنهایی کافی نیست

سئو یک فرآیند مستمر است که باید با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی روز، با در نظر گرفتن آخرین الگوریتم‌های موتورهای جستجو، با توجه به نیاز کاربران و… تامین شود. هیچ افزونه‌ای تمام جوانب سئو یک وبسایت را پوشش نمی‌دهد و رتبه‌بندی بالا را تضمین نمی‌کند.

 

این گونه افزونه‌ها هر کدام در زمینه‌ای خاص، شما را راهنمایی یا در مسیری خاص قرار می‌دهند. به عنوان مثالافزونه Yoast SEO هنگام محتوا گذاری، کاربرد دارد و اعلان و توصیه‌‌هایی در جهت بهبود سئو محتوا ارائه می‌دهد. افزونه‌هایی مانند EWWW Image Optimizer یاWP Smush به منظور بهبود بخشیدن به تصاویر وردپرس استفاده می‌شوند.

به همین صورت هر افزونه‌ای در زمینه‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شما هستید که باید اصول بهینه‌سازی وبسایت را اعمال کنید.
در کنار داشتن افزونه‌های سئو می‌توانید از متخصصین سئو نیز کمک بگیرید، و در مورد کلمات کلیدی و میزان جستجوی هر کدام تحقیق کنید.

۴- اگر محتوا پادشاه است، پس ملکه کیست؟!

این جمله را به وفور می‏بینیم که می‌گویند، محتوا پادشاه است! ارزش محتواگذاری به قدری بالا است که می توان گفت در حال حاضر بهترین تکنیک بهبود سئو سایت است. اما اگر محتوا پادشاه است، پس ملکه کیست؟

“محتوا پادشاه” و “انتشار ملکه” است.

زمانی از تلاش‌های بهبود سئو نتیجه می‌گیرید، که محتوایی با کیفیت داشته باشید… در غیر این صورت موفق نخواهید شد. سعی کنید بهترین و منحصر بفردترین مطالب را بنویسید.

 

موتورهای جستجو حتی زمان حضور کاربر در وبسایت را محاسبه می‌کنند. بنابراین اگر فقط سعی در جذب ترافیک از طریق موتورهای جستجوگر داشته باشید، بازدیدکنندگان زمان کمی در وبسایت می‌مانند و شاید سایت شما به دلیل داشتن محتوای کم کیفیت، جریمه شود.

در جایی که محتوا نقش پادشاه را ایفا می‌کند، باید بدانید که انتشار هم نقش ملکه را بازی می‌کند. محتوای خود را با مخاطبان واقعی و هدف به اشتراک بگذارید به این طریق می‌توانید مشتریان جدید و بازدیدکنندگان بیشتری پیدا کنید. داشتن حساب در شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتوا یک روش بسیار عالی است که کمتر کسی به آن توجه لازم را دارد.

 

محتوای با کیفیت و انتشار، دو عنصری هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند مفهوم سئو را تکمیل می‌‌کنند.

۵- مقالات طولانی بهتر از مقالات کوتاهِ بهینه هستند

در کنار جستجو و انتخاب کلمه کلیدی مناسب، مشغول نوشتن یک مقاله با کیفیت و جامع باشید. نتایج بررسی شده نشان داده که مقالات حاوی بیش از ۱۰۰۰ کلمه در رتبه بالاتری قرار دارند، چون جامع‌تر و پاسخ‌گوی نیاز کاربران هستند.

 

در محتوای طولانی، تجربه نویسندگی و سطح مهارت به وضوح مشخص می شود. همچنین فرصتی برای اضافه کردن لینک به سایر مقالات، عمیق‌تر شدن محتوا، بررسی جامع‌تر موضوع و در نهایت پاسخ‌گوی سوالات بازدید کنندگان است.

۶- از کلمات کلیدی و مترادف‌ها استفاده کنید

برای اینکه رتبه خوبی بگیرید و موتور جستجو، موضوع محتوای شما را بهتر درک کند، باید یک کلمه کلیدی برای آن در نظر بگیرید. در عناوین قبلی ذکر کردیم که با کلمات کلیدی اسپم‌سازی نکنید، اما استفاده از آن‌ها را نیز متوقف نکنید. یعنی چه؟! این روزها موتورهای جستجو خیلی هوشمند و مقالات مبتنی بر (LSI Latent Semantic Indexing) هستند.

کلمات (LSI Latent Semantic Indexing) از لحاظ معناشناختی کاربرد دارند. موتورهای جستجو با بررسی محتوای شما و کلمات درون آن، موضوع اصلی و سایر کلمات مرتبط با محتوای شما را تشخیص می‌دهند. به این‌ صورت با رعایت اصول، طبیعی نویسی و اجتناب از درج بیش ‌از حد کلمات کلیدی، می‌توانید محتوایی هوشمندانه بسازید.

 

در اینجا چند نکته برای استفاده از کلمات کلیدی شرح داده شده است:

  • از کلمات کلیدی در عنوان مقاله استفاده کنید.
  • از ۱۰۰ کلمه اول خود به بهترین شکل استفاده کنید و کلمه کلیدی را در آن درج کنید.
  • در مقاله خود تصاویری با خاصیت ALT درج کنید.
  • بر طول مقاله تمرکز کنید.
  • از هدینگ‌ها به صورت صحیح کمک بگیرید.

۷- عدم درج حروف اضافه در پیوندهای یکتا

لینک‏ها اهمیت ویژه‌ای دارند و در حد ممکن باید به موضوع محتوا مرتبط، کوتاه و جامع باشند.

نامک فارسی: اگر از نامک فارسی استفاده می‌کنید، سعی کنید از درج حروف اضافه مانند: از، در، به، با، بی و… اجتناب کنید.

نامک انگلیسی: بهتر است از درج مواردی مانند a, and، the و لغات این چنینی اجتناب شود. سعی کنید لینکی جذاب، جامع و کوتاه بسازید.

۸- نقشه سایت را فراموش نکنید

XML Sitemap مستلزم توجه شما، به طور منظم است. افزونه‌هایی مانند Yoast SEO و All in One SEO به شما در بهینه‌سازی وبسایت و تهیه نقشه کمک می‌کنند. افزونه Yoast SEO یک ویژگی به نام Auto XML Sitemap برای ساخت سریع و راحت نقشه سایت ارائه داده و هر زمان که یک پست یا یک صفحه منتشر می‌کنید، به صورت خودکار به Google و Bing ارسال می‌شود.

 

با این وجود همیشه باید روی تمام لینک‌های خود توجه و نظارت داشته باشید و عملکرد آن‌ها را چک کنید. گوگل آنالیز و کنسول می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، تا عملکرد سایت را بررسی کنید.

۹- سرعت

هر موقع سخن بهینه‌سازی وبسایت و سئو می‌شود، قطعاً پای مقوله سرعت هم در میان می‌آید. اگر چه وردپرس زمینه بهبود هر چیزی را فراهم کرده، اما شما هم باید جوانب مختلف وبسایت را برای بهبود سرعت بررسی کنید.

 

افزونه‌های زیاد و بلااستفاده، قالب‌های سنگین، وجود فایل‌های اضافی و… سرعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گوگل و سایر موتورهای جستجو، وبسایت‌های سریع را بیشتر دوست دارند. وجود یک CDN می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهید.

تمام موارد ذکر شده نشان می‌دهند که وردپرس به صورت پیش‌فرض، عملیات بهینه‌سازی وبسایت را انجام نمی‌دهد… بلکه بستری برای بهبود سایت فراهم می‌کند، که عامل محرک آن شما هستید. بهینه‌سازی صرفاً برای موتورهای جستجو و با هدف دریافت رتبه نیست! بلکه هدف اصلی شما باید رضایت کاربران و ارائه محتوای مناسب و با کیفیت باشد.

روی محتوای خود کار کنید… کیفیت آن را بهبود بخشید و با مخاطبان هدف به اشتراک بگذارید.

بهینه‌سازی وبسایت، نیازمند تلاش و صرف زمان است. اما در نهایت با ارائه محتوای با کیفیت، سئوی خوب و اشتراک‌گذاری، می‌توانید وبسایتی موفق داشته باشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *